Heldag med mor

Idag har jag tillbringat nästan hela dagen med min underbara mamma!
Vi var och handlade på konsum, sedan drog jag ut och sprang själv innan maten. Efteråt så drog vi två till kungshamn, sedan for vi vidare till smögen. Där försökte mamma prata så myckwt bohusländska som möjligt med mig bland alla turister. Man vill ju visa att man är härifrån. Då kom jag och tänka på att dialekten är väldigt viktig för vår identitet. Och visst är den det, men då en värmlänsk kompis ringde mig så började jag naturlitvis prata värmländska med denne. Det är väldigt intressant tycker jag att man är som en kameleont och anpassar dialekten efter vem man pratar med.

När jag är här hemma i hunnebo så pratar jag så bohusländkst som möjligt när jag sitter i kassan och pratar med kunderna. Dock inte så det blir tillgjort, men tonfallet och melodin är ju annorlunda. Hemma i karlstad försöker jag så gott jag kan att bli en värmlänning och förkorta orden. Det faller sig inte lika naturligt och jag kan det inte helt. men jag kan inte prata bohusländska där. Jag vet inte hur man gör. Likaså vet jag inte hur man pratar värmländska när jag är i bohuslän.

Sen i alla fall så åkte vi till solliden och köpte en vas typ och sedan hem. Det var en trevlig dag men nu ska jag nog gå ner till min bror och sjunga och spela lite. Åker till Torsby imorn, det ska bli skoj! :)

Kram och puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0