Det är inte lätt att vara människa...

Man ska agera rätt i alla lägen, aldrig göra felsteg. Det finns två typer av människor i en "konflikt"- Det ena är Offret och det andra är Det svarta fåret, som jag uppenbarligen tagit gestalt som. Att man tänker och är förvirrad och inte  gör allt vad man kan för att andra ska må bra hela tiden straffar sig tydligen. Man får inte tänka på sig själv och göra vad som känns rätt för ens egen skull. Att säga en vit lögn för att inte behöva dra en lång historia över msn vid midnatt en söndag känns inte som att vara oärlig. I alla fall inte i mina ögon.
Jag känner mig elak, ond, hemsk och att jag förorsakat en hemsk tragedi. Det är inte en jätteskön känsla kan jag berätta. Men det finns faktiskt två sidor av ett mynt, och dom som inte ger sig hän att kika vad som finns på andra sidan kanske inte är så värda att lägga tid på. Jag säger inte att någon dömt mig rakt ut, men jag kan se tendenser som tydligt pekar åt det hållet och att det inom en snar framtid kommer yttra sig, på ett eller annat sätt. Mina ordval och antydningar kan vara en aning luddiga och svårförstådda för de som inte är insatta, men för dom som det berör hoppas jag att det väcker några tankar att fundera på.
Alla har sin sanning som min far så klokt har sagt. Och det stämmer ju faktiskt. Man gör inte saker för att vara elak mot någon med mening, i alla fall inte om det inte finns en riktigt bra anledning till det. Man agerar efter vad man själv tror är rätt och vad man tycker känns bra just då. Man ska aldrig ångra något man gjort så länge man tänkte på vad man gjorde innan man gjorde det. Det kan ge tråkiga konsekvenser eller kännas jobbigt efter, men så länge man tyckte det kändes rätt när man agerade så kunde man aldrig har gjort det annorlunda eller hur?
Jag hoppas inte att jag ställt till det för mycket i huvudet på er nu, men jag är lika förvirrad jag...- för det är då inte lätt att vara människa inte....

Kommentarer
Postat av: Hedwig

Nej, Kak... Visst är det svårt. Men man bör följa viskningar i vinden, följa sitt hjärtas röst. Annars börjar man lätt leva för andra och själv lida för det. Nu vet jag ju inte vad det hela gäller, men det är väl ändå en allmängiltig sanning? Men, en sak är viktigt att inte glömma! Man bör även alltid ha andras känslor och konsekvenserna av sina handlingar i åtanke. Vissa gånger är det kanske inte rätt tid att följa vindens viskning. Ibland kanske det aldrig är värt det. En svår avvägning. Hoppas allt går bra för dig =)



http://sagolunden.bloggspot.com

2009-12-01 @ 13:13:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0